Supervision jf. Barnets Lov §32 stk. 1, nr. 8.
Vi tilbyder supervision til fagpersoner, der arbejder med børn og unge – særligt i komplekse sager med traumer, overgreb eller seksuelt bekymrende adfærd. Supervisionen giver et trygt rum, hvor der er plads til at dele udfordringer, få nye perspektiver og styrke den faglige praksis.
Vi kan hjælpe med:
- At skabe overblik i komplekse sager
– når der er mange aktører og problemstillinger på spil, hjælper vi med at samle trådene og prioritere indsatsen. - Viden om børns reaktioner på traumer og overgreb
– vi bidrager med indsigt i, hvordan børn kan reagere følelsesmæssigt og adfærdsmæssigt, så I bedre kan forstå og støtte barnet. - Redskaber til at håndtere seksuelt bekymrende adfærd
– vi giver konkrete metoder til at møde og håndtere børn og unge med seksuelt bekymrende eller grænseoverskridende adfærd på en professionel og udviklende måde. - Refleksion over egen praksis og følelsesmæssige belastninger
– supervision giver plads til at se på egen rolle og håndtere de følelser og reaktioner, der kan opstå, når man arbejder tæt på sårbare børn og unge. - Fælles faglig forståelse på tværs af teams
– vi hjælper med at skabe en fælles retning, så alle omkring barnet arbejder ud fra den samme viden og tilgang.
Supervision kan foregå individuelt eller i grupper, alt efter behov. Målet er altid at styrke fagligheden, skabe ro i arbejdet og sikre, at indsatsen omkring barnet bliver så tryg og helhedsorienteret som muligt.
Supervision med fokus på børns seksualitet
Supervision som faglig opkvalificering
Supervision giver fagpersoner et trygt rum til at arbejde med håndteringen af børns seksualitet – både når den er en naturlig del af udviklingen, og når den fremstår bekymrende eller uhensigtsmæssig. Her er fokus på at kunne skelne mellem normativ og problematisk adfærd, at undersøge egne reaktioner og følelser, samt at styrke faglig viden og handlemuligheder. Målet er at støtte barnet på en anerkendende og professionel måde, uden at seksualitet tabuiseres eller unødigt problematiseres, men samtidig med tydelige rammer og beskyttelse, når det er nødvendigt.
Supervision kan fungere som en målrettet faglig opkvalificering af medarbejdere, hvor den eksisterende viden og erfaring i personalegruppen styrkes og nuanceres. I stedet for at introducere nye indsatser eller eksterne personer omkring en borger, kan supervision give bedre mening – fordi medarbejderne, der allerede har relationen og kendskabet til barnet, bliver klædt på til at håndtere de konkrete udfordringer. Supervision understøtter dermed kontinuitet, tryghed og kvalitet i indsatsen, samtidig med at medarbejderne udvikler deres faglige kompetencer og står stærkere i mødet med barnets behov.